zondag 9 april 2017

Op pad in het buitengebied van Best

Een delegatie van de gemeenteraad van Best bracht op zaterdag 8 april een nuttig en interessant werkbezoek aan het buitengebied. Er werden vijf plekken bezocht waar telkens een andere betekenis van het buitengebied goed naar voren kwam. Belangrijk, want de raad neemt in het najaar een besluit over een nieuw bestemmingsplan Buitengebied.

Namens D66 stapten KlaasJan van Hees en José van der Waerden in de antieke tram met tractor die het gezelschap naar alle locaties bracht.

De bedoeling van de rit door het Bestse buitengebied was om aan de hand van voorbeeldlocaties in te gaan op de ruimtelijke opgaven voor een Vitaal landelijk gebied. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: vrijkomende agrarische bedrijfsbebouwing, nieuwe economische dragers, duurzaamheid, kwaliteitsverbetering van het landschap, landbouw en veehouderij, mestverwerking, biodiversiteit, plattelandswoning, recreatief nachtverblijf en zorg/dagbesteding. Op elke locatie gaven de betrokken bewoners/bedrijfsvoerders een toelichting.

De fractieleden van D66 nemen alle indrukken en informatie mee naar de volgende stappen die de raad zet rondom het bestemmingsplan Buitengebied. Verder bedanken wij de mensen die ons zo gastvrij ontvingen:  Jeroen Maas, Femke Vermeer, Johan van Kronenburg, Mark en Anne van Heesch, René Westerlaken, Claudia van Genugten en (voor het originele vervoersmiddel) Jan van den Boom.